söndag 6 januari 2013

Lagning av glasögon


Valphyss har nog alla hundägare fått stå ut med. När Elsa var valp var allting roligt att tugga på, så som mattes glasögon till exempel (bild t.v.)! Som nickelallergiker har detta plågat mig en aning när jag ska använda glasögonen. Men med en enkel och billig insats gick detta att laga.

Processen:


Jag tog en klutt lera och formade den direkt på skalmen tills jag nådde en relativt lik form som den andra sidan. 


Sen pillade jag loss leran försiktigt och hade den i ugnen (110 grader) i 30 min. När leran varit i ugnen i 30 min lät jag den svalna ordentligt.


Dags för det roliga! Jag tryckte ut lim i hålet i leran (där den trasiga skalmen ska in) och satte den på plats på skalmen.


När limmet torkat lackerade jag leran med svart nagellack, dels för att få glansen och dels för att det blir skönare mot huden. 


När lacket har torkat är glasögonen klara att använda. De är inte precis som förr, men nära nog! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar